Sunday, April 25, 2010

melayu sama cina

maksud entri bukan melayu=cina. maksudnya ialah melayu dengan cina. dua kaum yang berbeza budaya dan agama. bukan aku nak cerita pasal tarian cina atau kuih tepung pelita. tapi disebabkan situasi yang berlaku tadi.

tolak troli ke kereta. dah nak balik la jawabnya. memang ramai orang hari ni. yela. hujung minggu. nak cari parking memang susah la. ada la berderet-deret kereta kat belakang nak tunggu kami sekeluarga blah dari situ. membolehkan mereka berebut-rebut hanya untuk letak kereta. bagi aku, letak je kereta kat mana-mana, yang penting kau dapat berbelanja sakan, habiskan wang. tempat letak kereta sebelah kereta kami memang kosong. jadi, ada sepasang suami isteri melayu dengan muka penuh happy go lucky meluru masuk harap-harap berjaya meletakkan kereta mereka. di satu sudut yang lain, seorang perempuan cina muka penuh bengang dan geram membunyikan hon bertalu-talu. memang aku akui, amoi tu dah tunggu lama. tapi sejurus orang di sebelah kami keluar, suami isteri tu tanpa segan silu mengambil kesempatan.

kalau aku jadi amoi tu memang dah keluar senapang dan parang. tak ada timbang rasa dan budi bahasa. untuk meredakan suasana, ayah aku pun beri isyarat kat amoi tu suruh tunggu kami nak keluar. untuk pengajaran suami isteri tu, ayah ku pun berbicara.

ayah: apa ni bang, tak baik curi parking orang.senyum sikit, tak ada nampak sinis.

si suami: tak perasan la. kalau saya tahu saya tak ambil parking dia.

si isteri: jauh sekali niat nak curi parking dia. lagipun siapa cepat dia dapat. *dah tahu tak ada niat tapi kenapa masih mengamalkan siapa cepat dia dapat?

bukan nak minta maaf, malah si isteri mendongak dagu memandang langit lalu depan amoi tu. ini kah budi bahasa?

No comments: