Saturday, July 9, 2011

Orang baik tak semestinya baik, dan orang jahat tak semsetinya jahat

Baik. Satu perkataan yang susah nak diterangkan maksud, digambarkan macam mana dan bagaimana. Selalu orang yang tudung labuh, senyap, pemalu akan dilabelkan sebagai orang baik. Ini bukan aku jatuhkan hukum suka-suka hati. Tapi selalu orang akan pandang macam tu.

一方、orang yang cukup solat lima waktu, tapi biasa-biasa je. Orang akan label orang-orang macam ini sebagai biasa la kan. Tak baik, dan tak jahat. Jahat, boleh didefinasikan orang yang takde perikemanusiaan, takde perasaan, buat benda yang jahat. Benda yang jahat pula didefinasikan sebagai benda yang orang sekeliling anggap tak boleh. Perbuatan tersebut mungkin akan memburukkan nama, tak sedap dipandang dan didengar. Manakala definisi baik dan jahat dari sudut islam, buat kebaikan cegah kemungkaran.

Aku bagi contoh. Keluar dengan kawan-kawan masa hujung minggu. Mungkin sebab boleh dikatakan setiap minggu kau keluar, orang sekeliling akan menganggap kau ini ひどい、悪い、atau bahasa mudah kurang baik. Dan orang akan cakap belakang-belakang, pandang dengan pandangan membunuh. Perbuatan tu bukan perbuatan yang diharamkan dalam islam. Tapi sebab pandangan orang cakap tak boleh, automatik benda tu akan jadi tak boleh buat, dalam erti kata haram buat.

Tapi hakikat sekarang, orang yang kau pandang baik, tak semestinya dia sempurna semua benda. Kalau dia pakai tudung labuh, tak semestinya dia tidak mengumpat. Aku tak cakap orang yang pakai tudung labuh semua jahat. Ada je pakai tudung labuh, tapi jaga akhlak-akhlak dia dan tu memang ada. Dan ada juga free hair, tapi solat cukup je lima waktu, tak pernah cakap buruk-buruk pasal hal orang lain.

Kalau dulu aku belajar, hidup ini bukan hubungan dengan Tuhan je kita kena jaga, hubungan sesama manusia, hubungan dengan makhluk-makhluk ciptaan Tuhan. Dan paling penting bila buat silap dengan Allah, Allah akan mudahnya maafkan kita kalau kita betul-betul insaf. Tapi kalau silap dengan manusia, bergantung kepada dia sama ada nak maafkan atau tak.

Kalau rasa kawan tu sanggup dengar masalah kita, nasihat apa yang patut, tak mustahil satu hari nanti dia akan tinggalkan kita tanpa sebab. Satu hari dia akan cakap yang bukan-bukan pasal kita. Kita tengok dulu dia berkawan dengan kita, mesti kita fikir dia ini baik, ikhlas berkawan dengan kita sampailah kita tahu perangai dia yang sebenar macam mana.

Dan kawan yang kita rasa menyampah, benci dan tak suka, bila kita kenal dia luar dan dalam, bila kita sedih atau perlukan seseorang, dialah yang akan datang. Yang akan bagi nasihat, dan hakikatnya dia tak cakap belakang kita. Aku tengok ini based on apa yang aku nampak la.

Semalam masa aku tengah blog walking, terkejut la. Sebab orang yang aku sangka baik, tak tahu pula dalam blog dia penuh dengan dia mengutuk orang. Memanglah tak direct, tapi bila orang baca orang boleh agak siapa. Lepastu semalam juga aku usha blog budak-yang-tak-digemari-ramai. Usha sampai first entry dia, dan takde satu pun cerita pasal budak-budak lain, kutuk-kutuk ke. Aku memang salute la kat dia, walaupun orang ramai tak suka dia, dia still cakap baik pasal orang lain.

So, adik-adik. Bila berkawan tu, jangan tengok rupa, jangan rasa setahun dah kenal dia macam mana. Dan jangan rasa apa yang dia cakap semua betul.

No comments: