Wednesday, February 1, 2012

Super Mama

Itu hari ada post pasal Super Great Superhero. Sekarang ini nak cerita pasal Super Mama. Orang cakap muka emak, macam muka anak lelaki. Tapi tak payahla tengok muka abang aku kalau nak tengok muka mak aku. Lain habis. -__-. Muka abang aku sebiji serupa tak ada beza dengan muka Super Great Superhero tu. Muka Super Mama? Macam muka aku kot. Cuma dia tak pakai spec la.

Uish, dulu ramai kot orang nak berkenalan dengan mak aku. Even sekarang dah kahwin, anak dah empat pun masih ada lagi orang dok mengurat. Yang tu orang gatal namanya. Dah tua tak sedar-sedar diri nak ngurat mak orang. Kalau orang tua tak sedar diri tu mengurat mak depan ayah aku, memang dapat senyuman paling sinis la.

Masa first time hantar abang aku, hantar aku, adik aku masuk asrama, tak sah kalau air mata mak aku tu tak mengalir. Kalau dulu aku tak dengar cakap mak pun, air mata mak mesti mengalir. Dan paling senang air mata dia nak mengalir, bila tengok cerita Melayu yang sedih-sedih, sinetron Indon. Masa kecil-kecil dulu, aku suka gaduh dengan abang. Kalau gaduh masa tengah malam, mak mesti keluar tinggal kitaorang dua orang dalam rumah. Siapa tak takut kan. Dulu siap nangis-nangis la takut mak kena culik la. Tapi sebenarnya mak sorok tepi rumah nak bagi kitaorang berhenti gaduh.

Mak tak kerja, suri rumah tangga. Tapi dialah suri rumah tangga paling berjaya. Kalau masak mesti sedap. Everytime kitaorang balik asrama, atau balik dari JAD, dia mesti masak sedap-sedap. Lepastu bekalkan kitaorang. Kalau kitaorang exam, even exam kecil-kecil pun, dia mesti solat hajat, baca Al-Quran, bekalkan kitaorang air Yasin, air Zamzam. Kitaorang berperang dalam dewan exam, tapi mak duduk menghadap Allah.

Ayah saya awesome, Mak saya pula TERBAEKKKKK!



No comments: