Sunday, December 19, 2010

18 Tahun 1 Bulan

Genap umur aku 18 tahun 1 bulan. Mak aku cakap "Dah besar anak dara dia sorang ni". Fikiran pun dah makin matang. Betul la orang cakap, setiap yang berlaku kat kita ada hikmahnya. Allah tahu yang terbaik. Sebagai hamba, kita hanya perlu merancang dan DIA jua yang tentukan.

Pejam celik, pejam celik. Dah 6 bulan kat JAD. Apa yang aku dapat bila masuk sini? Macam-macam ilmu. Dari sekecil-kecil zarah sehingga sebesar-besar dinasour. Dinasour tu besar camna ea? Kalau nak cakap pasal berdikari. Lima tahun aku belajar berdikari kat SSP. Tapi kat sini lagi mengajar aku berfikir secara terbuka. Apa pun yang berlaku atas kehendakNYA. Belajar untuk menerima, belajar untuk lebih tabah. Belajar untuk memaafkan. Apa pun yang orang lain buat, kita cuma mampu senyum.

Orang pernah cakap dengan aku, apa yang kita pentingkan dalam hidup? Pandangan orang atau pandangan Allah? Pandangan orang tak boleh menjamin kehidupan kita di akhirat nanti. Aku rasa bersyukur sangat-sangat. Kawan yang dari kecil, sejak umur 5 tahun sampai sekarang tetap ada di sisi, bagi motivasi, nasihat. Dan sejujurnya aku tak boleh berdiri tanpa bantuan orang lain.

"Manusia ibarat lalang, mengikut arah angin, kemana angin bertiup, kesitu la dia terhuyung hayang"

Untuk jadi kita yang sendiri memang payah. Untuk jadi kita yang disukai ramai memang payah. Tapi untuk jadi hamba yang disayangiNYA berganda-ganda payah.


No comments: