Sunday, June 12, 2011

Kalau dulu, kalau sekarang

Tengah sibuk buka youtube, tiba-tiba teringat teletubbies. Ingat tak cartoon teletubbies tu? Masa kecil-kecil dulu bila aku tengok cartoon tu, mesti aku ikut sekali diaorang joget-joget. Haha. Kalau sekarang, zenzen chigau. Tak kira la cartoon, manga, komik, majalah. Budak-budak zaman sekarang dengan budak-budak zaman dulu pun dah berbeza. So, apa sebenarnya yang mempengaruhi perbezaan ini? Yang tu, tak dapat nak jawab.

Cartoon

Dulu ada pokemon, digimon, teletubbies, kluang man. Apa lagi ea? Aku pun dah lupa. Tapi kalau dulu tengok cartoon je. Sampai ayah nak tengok berita pun nangis-nangis tak bagi tukar channel.

Cartoon sekarang bukan nak cakap entah apa-apa. Cuma cara diaorang buat cartoon tu tak sesuai untuk budak-budak. Sampai aku yang bukan budak-budak ini pun join tengok. Contoh macam Jimmy Neutron. Takkan budak-budak nak tengok cerita macam tu?

Kalau cartoon dulu versi english, takde tukar-tukar jadi versi melayu macam sekarang. Aku nak tengok spongebob pun dah rasa tak best je bila dengar suara dia.

At least bila dalam english, budak-budak dapatlah improve english diaorang. Ye dak?



Komik/majalah

Aku paling suka baca ujang. Dulu la. Kalau baca, tak gelak sorang-sorang memang tak sah. Tapi ujang sekarang, dah semakin hambar. Baca gelak-gelak pun rasa macam terpaksa, sebab taknak la nampak membazir duit beli ujang tapi takde perasaan apa-apa.

Tapi sekarang lagi suka gempak/lawak kampus. See. Still support majalah Malaysia. Haha.

Kadang-kadang aku baca utopia juga. Tapi macam membazir RM6.50 yang cuma ada iklan atau berita pasal artis je memanjang.

Kalau majalah macam seventeen, memang aku tak baca la.

Tapi sekarang nak baca manga pun boleh terus pergi baca online. Hebat tak hebat zaman sekarang? Tak payah bazir pokok-pokok untuk cetak kertas. Deshou?

Gadget

Dulu dapat pakai handphone nokia yang cikai pun dah rasa bangga. Sekarang? Tak dapat beli smart phone macam blackberry. iphone dah melalak-lalak minta mak belikan.

Budak-budak zaman sekarang masih darjah 4 dah pegang handphone canggih-canggih. Dulu aku dapat handphone pun kena tunggu PMR 8A baru dapat. Tu pun yang biasa-biasa je. Lepas SPM baru dapat tukar canggih sikit. Sikit je.

Mp3, Mp4 mana pakai dah sekarang. Ipod la, Ipad la. Macam-macam. Lepas ini mungkin dah takde basikal-basikal ni. Dah pakai basikal turbo pula.

Social network

Dulu internet ada pun cuma nak buka email yahoo. Buat kerja-kerja kursus. Sekarang takde internet memang tak boleh hidup.

Dari Friendster ke Myspace ke Facebook ke Twitter dan ke Tumblr. Aku taktahu mana lahir dulu, twitter ke tumblr?

Tapi sekarang Facebook dari budak umur 10 tahun sampai makcik umur 60 tahun. Kalau nenek aku buat Facebook, memang aku tabik tak turun-turun.

Kitaorang selalu juga bising sebab everytime balik kampung, line maxis memang kosong, celcom ada pun 1, 2 bar je. Internet? Memang langsung tak ada la.


So, sebagai konlusinya, semakin hari, semakin canggih, semakin matang la fikiran budak-budak. So, bila dah matang, janganlah perangai macam budak-budak. Buang baby sana sini. Tapi aku rasa berita pasal buang bayi ini dah kurang. Atau aku yang jarang baca berita?

No comments: