Friday, October 7, 2011

Pesan Emak

1. Lepas asar jangan tidur
Mak selalu pesan, lepas asar tak elok tidur sampai maghrib. Nanti otak jadi lembap. Lepas tu kalau tidur 40 hari berturut-turut boleh jadi gila. Tak tahu la betul ke tak. Dulu masa Matrik selalu juga amalkan. Yela, kelas dari pukul 8 sampai 5 petang. Memang penat la. Balik-balik kelas solat asar terus tidur. Tapi bila masuk u1 mak selalu telefon tiap-tiap petang untuk pastikan aku tak tidur. Memang tak boleh nak elak. Kalau angkat fon suara mamai-mamai alamatnya kena bebel je la. Nak taknak kena tahan sampai maghrib. Lepas maghrib baru tidur lepas tu bangun tengah malam.

2. Jangan maki-maki orang
Dari kecil mak tak pernah ajar untuk marah orang dengan kata-kata makian. Dulu kalau ayat "Bodoh" sekalipun keluar dari mulut memang kena tampar la jawabnya. Mak memang pantang kalau anak-anak marah orang dengan kata kesat. Mak pesan kalau kita marah sekalipun ambil wuduk dan dengar je apa orang nak cakap. Walaupun orang tu marah kita dulu, kita senyap je dan terima.

3. Maafkan orang lain
Mak pesan kalau orang buat salah kat kita, kita kena maafkan. Walaupun mungkin salah itu besar dan susah untuk dilupakan. Tapi selagi boleh jangan berdendam. Nabi pun tak suka umatnya berdendam. Mungkin bagi kita kesalahan dia sangat besar sampai susah nak maafkan. Tapi kita kena tengok kalau kita berada di tempat dia. Kita akan buat perkara yang sama tak? Kalau kita rasa patut untuk dia buat macam tu, kita maafkan je la. Mungkin satu hari nanti kita perlu kemaafan dari dia pula.

4. Biar orang buat kita, jangan kita buat orang
Ayat ini selalu keluar dari mulut emak. Kalau aku mengadu masalah kecil-kecil, mak selalu pesan "Takpe, biar je. Biar orang buat kita, jangan kita buat orang". Kalau orang buat jahat dengan kita, kita balas dengan kebaikan. Semoga satu hari nanti Allah lembutkan hati dia dan sedar kesilapan dia. Tapi bila kita buat baik, orang balas dengan jahat, memang kadang-kadang susah nak terima. Yela, orang tak pernah nampak apa yang kita buat. Mungkin Allah tutup hati dia. Kita doakan je yang terbaik untuk dia.

5. Jangan fitnah orang
Mak pesan kalau kita fitnah orang, cepat-cepat minta maaf. Dan jangan malu untuk minta maaf. Sebab itu memang salah kita. Kita tak malu untuk fitnah dia, tapi kita malu untuk minta maaf? Sebaik-baiknya cepat-cepat minta maaf. Dan kalau boleh maaf itu datang dari hati yang ikhlas. Allah tahu mana yang betul dan mana yang salah. Mungkin di mata orang kita jahat, tapi janganlah kita jahat di mata Allah.

6. Belajar sungguh-sungguh
Walaupun susah sekalipun, buat mana yang termampu. Dan mak tak pernah marah kalau result jatuh. Mak akan bagi semangat untuk aku cuba lagi pada masa akan datang.

7. Jangan sakitkan hati orang lain
Mungkin kadang-kadang bahasa aku agak kasar dan berterus terang. Mak selalu pesan kalau kita TERsakitkan hati orang lain. Cepat-cepat minta maaf. Sebab takut orang itu simpan dendam yang bukan-bukan. Dan mungkin bila kita lukakan hati orang buat dia rasa down dan rasa diri sendiri yang salah. Dan mak pesan sebelum buat atau kata sesuatu pikir dulu sebelum buat. Kadang-kadang kita ikut emosi kita tanpa pikir perasaan orang lain.

8. Pikir perasaan orang lain sebelum diri kita sendiri
Dalam hadis pun ada sebut, lebihkan orang lain sebelum diri kita sendiri. Walau macam mana susah sekalipun, jangan pentingkan diri sendiri. Kita buat selagi termampu. Dan kalau kita rasa tak mampu buat, kita doakan dia diberi kesenangan. Dan jaga perasaan orang lain selain perasaan kita sendiri.

9. Hormat orang tua
Mak selalu pesan jangan tengking-tengking mak ayah. Walau buruk sekalipun mak ayah kita, dia tetap mak ayah kita yang jaga kita sejak kecil. Dan mak ayah tahu mana yang terbaik untuk anaknya. Mungkin bagi kita, kita rasa itu yang terbaik. Tapi kita tak pernah pikir, mak ayah kenal kita lebih dari diri kita sendiri. Dan instinct seorang ibu sangat tepat. Mak selalu pesan dengar nasihat emak. Dan banyak kali juga berlaku. Bila buat sesuatu tanpa bincang dengan mak, last-last diri sendiri rasa menyesal. Dan jangan lebihkan orang lain selain mak ayah kita sendiri.

10. Jangan lekang ucapan maaf
Walaupun bukan salah kita sekalipun, biar lah kita yang ucap maaf. Kita pun tak rugi apa-apa. Mungkin satu hari nanti orang lain akan sedar.

Banyak pesanan emak dan korekara nak ikut semua pesanan emak.
Saya sayang emak saya:D

No comments: