Thursday, January 12, 2012

Tahun Baru

Rasa tahun lepas baru je tulis pasal azam 2011, tutup mata, tutup telinga, tutup mulut, buka mata, buka telinga, buka mulut balik dah 2012. Kalau nak dikirakan satu tahun ada 12 bulan, 1 bulan ada 30/31 hari. Kira punya kira, setahun dalam 365 hari. Satu hari ada 24 jam. Kira la sendiri satu tahun ada berapa jam.

Kalau nak diikutkan masa ini lambat berjalan. Cuba la duduk senyap 1 minit pun jadilah tanpa buat apa-apa, rasa lama kan. Tapi sebab hidup kita ini selalu ada je benda nak buat. Makan, ibadah, kerja dunia, buka Facebook, buka twitter. Nak tunggu internet dapat connect pun dah 5 minit terbuang. Masa kita ini banyak terbuang kat mana?

Rasa-rasa kalau aku, tahun lepas banyak terbuang sebab berangan la. Berangan dah graduate, nak kerja ini. Berangan dah habis JAD nak masuk dai ini. Berangan dah ada duit banyak-banyak nak beli itu, beli ini. Yang penting berangan hal dunia la yang banyak. Tapi hasilnya? 2011 tak ada apa pun yang aku angankan jadi realiti. Kan dah habiskan 30 minit berangan tu tanpa dapat apa-apa.

Makin lama, makin tua. Masuk 2012, aku dah bayang umur aku dah cecah 20 Tahun walaupun hakikat sebenar baru je 19 Tahun 2 Bulan. Bila dah makin meningkat umur, ke arah mana kita? Makin lebih baik atau kurang baik atau mungkin sama macam tahun-tahun sebelum ini. Manusia tak boleh dipisahkan dengan perangai.

Benda kat dunia yang paling susah nak ubah adalah perangai.

Jadi, bila orang kata, "Weh, mulai esok aku nak datang kelas awal. Taknak lambat dah."

Mungkin dalam hati korang. "Wah, baguslah dia nak berubah"

Esok kita tengok, memang dialah yang paling awal datang kelas. Hari seterusnya pun dia juga. Minggu seterusnya pun dia juga. Bila masuk bulan seterusnya, dia semakin lambat dan semakin lambat datang kelas. Kalau nak ubah perangai tanpa ada (勇気)memang susah. Dan apa sebab utama kita nak ubah perangai kita. Sebab orang lain? Sebab kawan kita nak kita jadi macam tu? Sebab kita nak ikut orang lain? Tak akan jalan la cik adik. Ubah perangai sebab diri kita sendiri. Sebab kita rasa, "Aku kena ubah perangai aku untuk jadi yang lebih baik".
Blog aku ini makin lama, makin malap. Tak ada idea nak tulis. Minat menulis pun makin lama makin tak ada. Idea pun makin lama makin jadi entah apa-apa. Jadi, nak taknak, telan je la ye.
じゃ!


No comments: