Thursday, January 12, 2012

Berfikir Secara Rasional

Lepas solat zuhur siang tadi, aku pun tergedik-gedik pergi Mesra. Nak beli coklat fikirnya. Baru pukul 1, mata dah mengantuk. Kenalah recharge balik energy. Jadi salah satu cara nak recharge energy adalah dengan makan coklat. Coklat langsung tak menggemukkan ye. Then, pergi area newspaper. Tengok berita hari ini. Tajuk utama Metro je dah cerita pasal isteri orang dengan pengkid. Apa jadi dunia sekarang ini. Kita fokus kat Malaysia pun dah cukup.

Tahun lepas sibuk cerita pasal gay kahwin dengan gay. Sekarang yang bersuami dah beristeri pun masih nak curang. Kasihan la sikit kat kami-kami yang belum kahwin ini. Kalau dah ada suami, dah ada isteri nak curang, kami-kami ini nak kahwin dengan siapa. Jadi, sekarang ini nak fokuslah untuk orang yang dah berkahwin. Walaupun pengalaman belum ada, ini cuma pandangan aku la.

Teringat pula tahun lepas aku ada terbaca satu artikel. Si isteri contact lelaki lain guna Facebook. Suami dapat tahu, terus marah, then isteri janji tak akan buat lagi. Tak lama lepas tu, si suami dapat tahu si isteri guna account lain untuk contact lelaki yang sama. Kalau korang jadi suami tu, apa korang buat. Lempang? Cerai? Kalau si suami tu dah bagi peluang dua kali untuk betulkan balik kesilapan si isteri, isteri masih ulang perangai lama, apa boleh buat. Cerai la jawabnya.

Aku terfikir sejenak juga. Allah dah bagi kita pasangan untuk kita hidup bersama-sama. Susah senang. Kita pernah pikir tak orang yang tak kahwin-kahwin sampai tua. Orang lain suka isteri atau suami kita, tapi kita yang Allah jodohkan dengan si dia. Bukan main susah nak dapat. Bila dah kahwin, pergi cari lelaki atau perempuan lain. Kenapa sampai macam tu sekali. Kita tak pernah rasa bersyukur atau rasa ingin menghargai apa yang Allah bagi untuk kita.

Ikut hati mati. Tapi kalau kita ikut hati dan melalui akal, insyaAllah itu yang Allah bagi terbaik untuk kita.

Berfikir secara rasional. Setiap perkara yang berlaku kita timbulkan tanda tanya. Kenapa jadi macam ini, kenapa jadi macam itu. Ya, setiap apa yang berlaku adalah kerja Allah. Tapi kenapa Allah bawa kita ke jalan itu. Kita fikir, kita renung, dan kita pilihlah yang terbaik buat kita.


No comments: